Een landingspagina is een pagina op je website waar je bezoekers wil overtuigen om over te gaan tot een specifieke actie, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of de aankoop van jouw product.
In de meeste gevallen komen bezoekers op een landingspagina terecht via advertenties, e-mails of social media. Maar hoe zorg je er nu voor dat bezoekers daadwerkelijk actie ondernemen? We geven 6 snelle tips voor meer succes.
Eén call to action
Landingspagina’s staan in het teken van één actie. Wanneer je verschillende calls to action (CTA) op je pagina plaatst, leid je bezoekers af van de belangrijkste boodschap.
Bedenk één goede call to action die je verwerkt in een opvallende knop of link. Op langere landingspagina’s kan je dezelfde CTA meerdere keren laten terugkomen.
Korte paragrafen
Je wil bezoekers overtuigen om actie te ondernemen met een goede tekst. Die controleer je natuurlijk op spelfouten en interpunctie om te voorkomen dat bezoekers afhaken bij slecht geschreven copy.
Creëer je een landingspagina waarop mensen zich kunnen inschrijven op je nieuwsbrief, houd de begeleidende tekst dan kort. Wil je bezoekers iets verkopen? Dan mag je gerust wat meer tekst gebruiken. Deel de content op in korte paragrafen en bullet points, zodat die aangenaam is om te lezen.
Lay-out en typografie
Nu je een goede call to action en overtuigende copy hebt geschreven, moet je aan de slag met de lay-out. Geef de landingspagina een natuurlijke flow. Begin met een koptitel, gebruik tussentitels en combineer afbeeldingen en tekst om je aanbod te verkopen.
Houd ook rekening met de typografie. Kies voor een duidelijk lettertype en -grootte en zorg voor voldoende contrast tussen de achtergrondkleur en die van je tekst. Vergeet niet om de pagina te controleren op verschillende toestellen en in verschillende browsers.
Beelden van hoge kwaliteit
Een afbeelding op je landingspagina kan snel voor meer context zorgen of zelfs de volledige boodschap overbrengen aan bezoekers.
Afbeeldingen of illustraties van hoge kwaliteit wekken meteen een goede indruk die bezoekers blijvend associëren met je bedrijf.
Contactformulier
Het aanbod op je landingspagina moet bezoekers verleiden om een naam en e-mailadres achter te laten, waarna ze bijvoorbeeld je nieuwsbrief of e-book ontvangen.
Beperk het aantal velden dat bezoekers moeten invullen tot een minimum. Een contactformulier waarin bezoekers veel (persoonlijke) informatie moeten invullen zal hen net afschrikken.
Optimaliseren voor mobile
De helft van alle internetverkeer verloopt via smartphones en tablets. Ook die gebruikers wil je overtuigen van je aanbod.
Optimaliseer je landingspagina voor mobiele apparaten. Dat wil zeggen dat je logo, titel en call to action in één keer zichtbaar moeten zijn op het scherm. Voor mobiele landingspagina’s kan je ook gebruik maken van een instant belknop wanneer die relevant is.
Commentaren