Social media is een handig instrument om nieuwe klanten te bereiken, je merk te versterken of je verkoop te boosten. Maar om resultaten te boeken heb je een sterk plan nodig. Klinkt lastig? Wij sommen zes onmisbare ingrediënten op voor een social media plan vanjewelste!
1. Algemene doelen
Zoals we hierboven al schreven, hangt er altijd een doel vast aan het gebruik van social media. Waarom wil jij gebruik maken van Facebook en co? Omdat concurrenten het ook doen? Of om je naamsbekendheid op te bouwen? Wil je meer klanten bereiken of eerder vertrouwen winnen? Wat je motivatie ook is: start met het opstellen van algemene doelen in je social media plan.
2. Buyer persona’s
Wie is jouw ideale klant? Een concreet beeld van de doelgroep die je wil bereiken is van essentieel belang in een social media plan. Sprokkel zoveel mogelijk relevante informatie over wie de perfecte klant is en omschrijf hem/haar in een buyer persona. Alleen zo kan je echt relevante content brengen.
3. Het juiste kanaal
Het landschap van socialemediakanalen is voortdurend in beweging. Er lijkt dagelijks wel een nieuw netwerk bij te komen, andere verliezen plots hun populariteit. Net daarom is het cruciaal om de juiste social media te kiezen voor jouw organisatie.
Hoe bepaal je die nu? De kanalen waarop je doelgroep het meest actief is, zijn een goed vertrekpunt. Later kan er altijd nog eentje bij.
Meer lezen: Welke socialemediakanalen kies ik het best voor mijn bedrijf?
4. Frequentie
Bedenk je vooraf hoe vaak je iets wil posten op sociale media. De frequentie van tweets kan bovendien verschillen van die van Facebookposts. Om aanwezig te zijn, moet je voldoende posts doen, maar houd wel in het achterhoofd dat teveel nadelig kan zijn.
5. Rolverdeling
Is er één iemand verantwoordelijk voor de social media in je bedrijf? Twee? Of meer? Natuurlijk is dat afhankelijk van de grootte van je bedrijf en het aantal sociale netwerken waarvoor je kiest. Leg in ieder geval duidelijk vast in je social media plan wie welke rol krijgt. Daarmee voorkom je dat de planning een warboel wordt en blijft de tone of voice consistent.
6. Activiteit meten
Resultaten zijn belangrijk. Dus je gaat elke post analyseren. Zo kom je te weten wat wel werkt en wat niet. Daarop kan je dan weer voortbouwen om nog meer succes te bereiken. Neem duidelijk op in je social media plan hoe je de prestatie van je posts wil meten en analyseren, om steeds relevante cijfers te krijgen.
Commentaren